Hoe kies ik een badminton shuttle?

Nylon en veren shuttles

Er zijn nylon shuttles voor recreanten en competitiespelers op regioniveau en veren shuttles voor gevorderden en competitiespelers op landelijk niveau. Veren shuttles zijn er in eendenveren en ganzenveren. Hierbij heeft de ganzenveer een betere vlucht dan de eendenveer en deze is dan ook duurder.

Meer over Nylon shuttles

Er wordt veel gebruik gemaakt van nylon shuttles, omdat dit veel goedkoper is in vergelijking met de veren shuttle. Een nylon shuttle van goede kwaliteit heeft een langere levensduur, de shuttles gaan minder snel kapot en zijn per stuk goedkoper. De vluchteigenschappen zijn echter minder dan die van een veren shuttle, dit is de reden dat er door gevorderden in de badmintonsport vaak gebruik gemaakt wordt van veren shuttles.

De snelheid van de shuttle wordt aangegeven in speed 1,2,3,4 en 5 of met slow, medium en fast. Sommige fabrikanten gebruiken kleuren groen(langzaam), blauw(medium), rood(snel).

Bijna alle fabrikanten proberen shuttles te vervaardigen die de speeleigenschappen hebben van een veren shuttle. Veren shuttles vallen echter steiler naar beneden na een harde slag in het achterveld. Ze remmen dus sneller af. De plastic shuttles hebben meer een kogelbaan. Het is met een nylon shuttle dus moeilijker een tegenstander in het achterveld te dwingen, omdat de shuttle niet recht naar beneden valt.

Meer over veren shuttles

Badmintonshuttles worden voornamelijk gemaakt in fabrieken in Thailand. Deels met de hand, deels met machines. Wedstrijdshuttles zijn gemaakt van 16 stuks ganzenveren. De ganzen worden daar niet speciaal voor gefokt; veren van slachtganzen worden daar voor gebruikt. Per gans zijn er 4 rechte veren die voor wedstrijdshuttles gebruikt kunnen worden. Deze 4 veren zitten in het midden van de vleugels. De overige veren worden ook wel gebruikt maar deze zijn niet helemaal recht en daardoor niet geschikt voor een goede kwaliteit shuttle. De shuttles worden in de fabriek ook nog getest op snelheid en hoe sneller de shuttle hoe duurder deze is.

Een veren shuttle bestaat dus uit 16 ganzenveertjes, bevestigd in een kurk met een doorsnede van 2,5 tot 2,8 cm, die met een dun lapje leer wordt overtrokken. De veertjes in het kurkendopje zetten wordt machinaal gedaan, maar het vastnaaien van de veertjes met draadjes wordt met de hand gedaan. Het hele proces van het maken van zo'n shuttle is dus erg arbeidsintensief. Het gewicht van een veren shuttle bedraagt ongeveer 5 gram. Als eenmaal de veren beschadigd zijn, wordt de vlucht van de shuttle beïnvloed en kan er geen wedstrijd meer mee gespeeld worden. Warmte, kou en vocht hebben ook invloed op de vlucht. Dit is een van de redenen dat de shuttle geen lang leven heeft. Goede veren shuttles onderscheiden zich vooral door een stabiele koers tijdens de vlucht. Bij het spel aan het net nemen ze snel de normale houding aan, dat wil zeggen met de dop naar de grond gericht.